Overview

Schimmert is gelegen tussen Beek en Valkenburg en maakt deel uit van de gemeente Beekdaelen. Met een hoogte van 130 meter is het een van de hoogstgelegen dorpen van Nederland. Het ligt op het Centraal Plateau, ook wel het Plateau van Schimmert genoemd, aan de rand van het Heuvelland (Zuid-Limburg). Het dorpje wordt omgeven door landbouw en grenst in het zuiden aan het Ravenbosch, dat bestaat uit een hellingbos en een natuurgebied. Ideaal voor de natuurliefhebbers die hier kunnen genieten van een mooie wandeling.

Met een inwonersaantal van ruim 3.000 wordt Schimmert, oftewel Sjömmert zoals de Limburgers zeggen, gekenmerkt door een rijk verenigingsleven. Met o.a. een voetbal- en tennisclub, schutterij, fanfare, carnavalsvereniging en diverse evenementen die in het dorp plaatsvinden is het een levendige plek om te wonen.

Er bevinden zich verschillende voorzieningen, waaronder diverse winkels, een supermarkt, cafés, restaurants, huisartsenpost, basisschool en een speeltuin. De watertoren met de architectuur van de Amsterdamse School, bijgenaamd de Reus van Schimmert, is met een hoogte van 38 meter een echte blikvanger in de kern van Schimmert. Tegenwoordig huist in “De Reusch” zoals de toren wordt genoemd op verschillende verdiepingen een winkel, restaurant, proeflokaal, brouwerij, smaaktheater en een mooi uitzichtpunt.

Aan de zuidkant van Schimmert ligt bedrijventerrein De Steeg. Hier zijn zo’n 50 bedrijven gevestigd in combinatie met een aantal bedrijfswoningen.

Schimmert is omgeven door een aantal snelwegen, zoals de A2, A76 en A79 waardoor u snel in Heerlen, Maastricht en Roermond bent. Maar ook België en Duitsland liggen in de nabijheid. Met de bus heeft u vanuit Schimmert aansluiting op een aantal treinstations in de omgeving, zoals het station van Heerlen, Meerssen en Valkenburg.

• Status Verkocht
  • LocatieSchimmert, NL